Hodina č. 12 – Základní ekonomické pojmy

13. října 2010 v 8:34 | Kavasaky |  Ekonomika

Nabídka

-        množství výrobků, které jsou firmy ochotny vyrábět a prodávat za určitou cenu
-        nabídková funkce (nabídková křivka) určitého zboží vyjadřuje vztah mezi jeho tržní cenou (nezávisle proměnná) a mezi množstvím (závisle proměnná) tohoto zboží, které jsou výrobci ochotni vyrábět a prodávat


Křivka nabídky

     C    … cena
                                                        N   
              30                                                          N - nabídka
                                                                           
              20

              10



                 0      100 200 300 400
500
600    m   … nabízené množství


-       nízká cena - málo výrobců (ostatní mají vysoké výrobní náklady)
-       platí zde zákon klesajících výnosů - pro větší produkci je třeba více vstupů -> lze jen za vyšší cenu




Zákon rostoucí nabídky - pokud cena určitého zboží roste, pak mají nabízející tendenci vyrábět a prodávat více zboží a naopak (jinak řečeno - vyšší cena produktu přiláká další výrobce a tím se zvýší nabízené množství)



Faktory ovlivňující nabídku:
1.    cena výrobků
2.    výrobní náklady
- pokud jsou náklady nízké, je z hlediska zisku nejlépe vyrábět velké množství statků
- náklady jsou ovlivňovány technickým pokrokem a cenami vstupů
3.    organizace trhu
- zmocňují-li se trhů monopoly, nabídka ↓
4.    změna ceny výrobních substitutů
- dojde-li ke zvýšení jednoho substitutu, sníží se nabídka druhého (substitut - zaměnitelný statek se stejnými užitnými vlastnostmi)
5.
specifické faktory
- jako jsou státní regulace, změny počasí…

Typy nabídky:
1.    dílčí - nabídka jednoho druhu výrobku od různých výrobců
2.    individuální - nabídka jednoho výrobce
3.    agregátní - celková nabídka na trhu, je to součet všech
individuálních nabídek na daném trhu
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama