Hodina č. 9-10 – Základní ekonomické pojmy

13. října 2010 v 8:31 | Kavasaky |  Ekonomika
Opakování - Hospodářský proces


Trh, typy trhů


-       mezi výrobci a spotřebiteli zboží vznikají tržní vztahy
-       každý výrobci je zároveň spotřebitelem jiného zboží - tím se vytváří trh, ve kterém vzniká soutěživost, čili konkurence mezi kupujícími a prodávajícími

Trh

-       představuje určitý prostor, kde se střetává nabídka s poptávkou (kupující a prodávající) - kupující mají snahu nakoupit za co nejnižší cenu, prodávající naopak za co nejvyšší cenu prodat
-       na trhu se tedy uskutečňuje akt koupě a prodeje - dochází ke směně
-       je to také systém, který určuje pravidla, podle nichž prodávající a kupující stanovují své ceny, nabízené a kupované množství
-       je to tedy určité místo, kde setkává nabídka s poptávkou a utvářejí se ceny zboží a služeb
-       trh vznikl na určitém stupni dělby práce - rozdělení práce na jednotlivé činnosti vedlo k tomu, že si lidé museli výsledky své produkce mezi sebou vyměňovat

typy trhů:

• územní hledisko
- trhy místní ( oblastní, regionální )
- trhy národní ( v rámci státu )
- trhy světové ( v rámci jednotlivých ekonomik )

• z hlediska počtu zboží
- trhy dílčí ( jediný druh zboží )
- trhy agregátní ( trh veškerého zboží )

• z hlediska předmětu koupě
- trh práce, půdy, kapitálu ( trh výrobních faktorů )
- trh peněz ( finančního kapitálu )
- trh produktů ( výrobků, služeb )
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama